Dopravný podnik a týždeň mobility v Bratislave

Autor: Peter Kolník | 18.9.2012 o 11:30 | (upravené 19.9.2012 o 11:22) Karma článku: 7,07 | Prečítané:  703x

...alebo prečo ostávam verný autu! V nasledujúcich riadkoch by som chcel opísať moje vnímanie Európskeho týždňa mobility a s ním spojenú akciu Bratislavského dopravného podniku, ktorou sa mu v mojom prípade rozhodne reprezentovať nepodarilo.

Každý priemerne informovaný človek už určite počul, že v mnohých slovenských mestách môžete v priebehu tohto týždňa bezplatne cestovať hromadnou dopravou pri preukázaní sa vodičským preukazom. Vďaka lepšej propagande v médiách sa ku mne toho roku táto informácia dostala včas a tak som sa včera plný nadšenia vydal do práce autobusom!

Pre objasnenie situácie musím spomenúť, že bývam v Podunajských Biskupiciach a pracujem v Petržalke. Do práce to mám autom zhruba 10km, v priemernej premávke sa dokážem dopraviť do práce autom za nejakých 20minút.

Nakoľko moje zamestnanie vyžaduje aby som pracoval v poobedných hodinách, predstavoval som si cestu veľmi ružovo - napokon koho by napadlo, že DPB si bude všade robiť reklamu aby vodiči cestovali s nimi a nakoniec ani len neposilní spoje? Čas mimo špičky tento moj prázdnoautobusový "fíling" iba umocnil...ale ako sa vraví, nehovor hop, kým si nepreskočil.

Poďme na to pekne po poriadku, byt som opustil okolo 15:30, k zastávke to mám zhruba 5minút pešo, plus nejaké to čakanie na autobus, ktorý samozrejme meškal - nevadí, stáva sa, možno mám len ja "iný" čas na telefóne, veď som si dal dostatočnú rezervu, vravím si. Prišla tak do dvoch tretín plná 202-ka, bez problémov som si sadol a vychutnával iný rozmer cestovania... Čakal ma ešte prestup na Autobusovej stanici, 50tka ktorá podlľa mojich hodín mala práve doraziť, sa však nie a nie ukázať. Nestalo sa tak ani ďalšiu zhruba pol hodinu, za ktorú som 4x videl všetky linky chodiace okolo. Po neúspešnom pokuse dovolať sa svojmu manažérovi a oznámiť mu, že sa "trošku" oneskorím nakoniec dorazila! A to teda solídne natrieskaná! Pohľad na všetkých tých nervóznych ľudí, ktorí spolu so mnou čakali už nejakú tú dobu ma popohnal ku predu. Pri dverách autobusu sa vytvoril doslova ľudský lievik, samozrejme som nechcel ostať stáť na zastávke a riskovať, že si tam budem vychutnávať "čerstvý" vzdch ešte ďalšiu pol hodinu, hor sa šípka medzi ľudí.
Ďalšie štyri zastávky nacvakaný telo na telo a v takom teple? Prečo nie! Veď je týždeň mobility, prečo neprísť do práce neskoro, riadne spotený a znechutený hneď na začiatku dňa, prečo sa nestrápniť pred všetkými, ktorým som spomínal ako treba takúto vec podporiť!

Veď prečo nebyť ekologický a nenechať priestorné, klimatizované, pohodlné, bezpečné, rýchle, tiché a úsporné vozidlo doma na parkovisku?

Pre toto:

1. Čas
To, že MHD nejazdí také trasy, aké by mnohokrát človek potreboval spomínať ani netreba, že si človek zájde zopár kilometrov je myslím tiež pochopiteľné a akceptovateľné. Pre porovnanie, ak cestujem MHD, z domu až do práce (rátam od vchodu po vchod - tak isto ako pri jazde autom), tak mi cesta zabije v najlepšom prípade 40minút (aj to si ju musím plánovať vopred aby som sa vyhol zbytočným prestupom). Dodám ešte cestu od a k zastávke, ktorá taktiež zaberá značnú porciu času V porovnaní s cestou autom som v najlepšom prípade v strate "iba" 25minút jedným smerom..


2. Cena

Dopravný podnik sa na svojej webovej stránke pýši aj tým, že hromadná doprava je lacnejšia. Vraj že koľko benzínu viete natankovať za 90centov?
Dobre páni dopravní podnikatelia, poďme teda trošku do počtov, moje auto "spapá" priemerne 6litrov nafty na 100km. To znamená 6dcl na 10km a pri aktuálnej cene 1,5€/l nafty sa dostávame na hodnotu...koľko? Nebudem Vás napínať, zhodou náhod je to presne 90centov! Netreba viac komentovať.

3. Spoľahlivosť
Meškanie, vynechané spoje, pokazený autobus, s týmto všetkým som sa za tých pár rokov, ktoré v Bratislave pôsobím stretol až mockrát. A to ak dobre rátam, šiel som hromadnou dopravou maximálne 30x. Zápchy v mojej lokalite postihujú hromadnú dopravu rovnako ako aj autá.

4. Komfort
Porovnávať komfort sedenia v aute a v MHD asi netreba, k tomuto by som však rád pridal aj možnosť telefonovania v prípade použitia handsfree, v našej hlučnej a prepchanej MHD je to takmer nemožné, v prípade pracovných telefonátov je toto priam jeden z kľúčových aspektov. Ďalej tu máme svoju obľúbenú hudbu, klimatizáciu, nezávislosť na cestovnom poriadku - idem si kedy chcem, kam chcem, kade chcem, nespotím sa pri tom ako prasiatko a hlavne som tam rýchlejšie!

5. Zdravie
Áno aj zdravie! Každý už iste sedel vedľa chorého človeka, bezdomovca, cigáňa...alebo riadne vymrzol na zastávke. Treba k tomu viac?

6. Bezpečnosť
Web Dopravného podniku spomína aj menšiu pravdepodobnosť kolízií ako pri individuálnej doprave. Je toto ale pravda? Pri havárii autobusu plného ľudí, ktorí nie sú zaistení voči voľnému pohybu mi to pripadá ako veľký nonsens. V aute mám rôzne bezpečnostné systémy, pásy a airbagy, no a v meste sa jazdí väčšinou 50km/h rýchlosťou. Ja asi predsalen viac verím tomu autu...

 

Zrátané a podčiarknuté


Ostávam verný autu. Drahý dopravný podnik, po tomto ma už na tú Vašu dopravu nepresvedčíte ani keď bude zadarmo.
Vlastne som nenašiel pre mňa v tej Vašej doprave žiadne výhody, nakoľko už som majiteľom auta a často ho využívam mimo mesto, tak zaň musím platiť poplatky či už na ňom do práce jazdím, alebo nie!


A či mi to stojí za tých teoretických 36€ mesačne za palivo precestované len do práce? Sami si odpovedzte. (...stojí mi to aj za 100!)


Aby ste si nemysleli, že som natvrdlý a nechám sa tak ľahko odradiť, autobusom sa tento týždeň ešte do práce určite poveziem, ale či to zmení môj názor, tak o tom naozaj pochybujem.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?